Monday, 21/05/2018, 1:47:18 PM
Welcome, Guest
Main » Articles » Articles » Recipes

Kerang Bajet Ala Orang Tak Pnah Masuk Dapo
Ingredients:



Kerang. Bape gram ntah tu. Main beli pasal murah je.



Santan, garam, bawang putih, bawang merah, cili kering, serbuk pati ayam dan air.



Serbuk kari segera. Yg ade skali kunyit ngan jintan kat dalam.



Half potato, half carrot gak, ngan cendawan Enoki. Err.. ecelli jgn tanye aku psl ape pakai Enoki tu. Beli pasal murah je.


Cara masak:

Rebus dulu kerang tu! Dah rebus tu, toskan. Biar sejuk kejap.



Ecelli aku tak tunggu sejuk pon psl dah lapa. Selambe je aku kupas sume tu sambil rendam-rendam dalam air sejuk. hahaha



Lor. Byk ni je ke yang tinggal pas kupas? Ceh. 



Masukkan sume skali. Hahah. Air tu tambah la sesuke ati korang. Tapi carrot ngan potato tu kene potong halus-halus. Ape? Carrot aku tu tak halus? -_-



Agak-agak dah mendidih tu, tutupkan periuk. Tapi rajin-rajin la kacau. Suhu yang aku pakai ialah 90 darjah. Aku tukar-tukar dari 60 ke 90 la sambil kacau tu pasal induction cooker tak pakai api. Slalu la check carrot ngan potato tu dah lembut ke blom.



Bile dah kering skit, takpon agak-agak santan tu dah pekat, tutup le api. Pastu korang leh makan. Nyam! Ni portion untuk 2 stengah orang. Meaning, kalo sorang tu makan 1 portion, sorang lagi terlebih makan. Camtu la. Kalo nak wat 3 portions pon bleh, tapi masing-masing kene jenis yang tak lalu makan la.

Rasenye pelik. Hahaha. Try la. Aku pon tatau lauk hape ni.

Bai-bai sehingga bertemu lagi di minggu depan!



Category: Recipes | Added by: Scha (17/11/2011) | Author: Scha
Views: 837 | Comments: 2 | Rating: 5.0/1
Total comments: 2
1  
aduyhai.. ni mujur x meletop dapur tu kang kn? hehe..

2  
jgn jeles cool

Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]